I den jäktiga vardagen är det svårt att hinna med allting. Ibland är man till och med så stressad att man inte hinner få i sig frukost på morgonen. Att inte äta frukost blir idag allt vanligare och trots att människor är medvetna om hur viktig frukosten är, så prioriterar man andra saker, t.ex. extra sömn eller att hinna sätta på diskmaskinen innan man går till jobbet.

Det råder delade meningar om hur viktig frukosten faktiskt är, men sanningen är att kroppen behöver energi för att kunna fungera. Under natten har kroppen fastat från all typ av dryck och livsmedel och därför är det viktigt att tillsätta detta så fort man vaknar.

Hur gör man då för att hinna med frukosten om man ofta har väldigt stressade morgnar? Det finns faktiskt flera typer av frukost som man kan förbereda dagen innan, så man slipper stå och rosta bröd eller koka kaffe på morgonen i all hast. I listan nedan följer smarta och enkla sätt att få i sig frukost och vem vet, kanske blir det sedan du som vänder dig till Apelxa för att skapa en app om hur du tillagar nyttiga frukostar på ett kick!

  • Kaffe tar egentligen inte lång tid att koka, åtminstone inte om du använder pulverkaffe. Om du brygger kan det dock vara en del pyssel. Skaffa dig en bryggare som går att ställa in med en timer och du kan ha nybryggt kaffe till sekunden du stiger upp från sängen.
  • Bananpannkakor är nyttiga och fulla med bra vitaminer. Stek pannkakorna kvällen innan och värm sedan upp på morgonen eller ät dem kalla med färska bär.
  • En god baguette kan faktiskt vara ännu godare dagen efter. Fyll den med röror och grönsaker och slå sedan in den i plastfolie, redo att ätas eller tas med till arbetet.
  • Föredrar du fil och flingor, men inte hinner sätta dig ned? Använd dig av en tom och ren glasburk med lock, fyll på den med fil och ta med dig flingor i en plastbytta eller fryspåse och ät på arbetsplatsen om möjligheten ges.