Under hektiska morgnar är det lätt hänt att frukosten skippas vilket i sin tur leder till frågan: gör verkligen frukosten en sådan stor skillnad? Faktum är att frukosten har många fördelar vad gäller både vår hälsa och välbefinnande. En god och nyttig frukost bestående av bl.a. nybakat saftigt fullkornsbröd och ger kroppen och hjärnan bränsle efter en lång natt av fasta.

Dietisten tipsar

Dagens första måltid bör ätas inom 2 timmar efter att du vaknat. Förutom ren energi kommer en hälsosam frukost med viktiga näringsämnen som kalcium, järn vitaminer, protein och fiber. En hälsosam frukost kan innehålla fullkornsbröd med gott pålägg, yoghurt, ägg, färska frukter och grönsaker.

Bra för midjemåttet

Statistik visar att de som äter frukost oftast ligger inom idealviktsområdet. Detta då du en morgon utan frukost ofta får ett blodsockerfall och är därför mer frestad att stoppa i dig diverse onyttigheter.

Den kognitiva funktionen

Frukosten återställer dina glukosnivåer vilket behövs för att hjärnan ska fungera optimalt. I studier har man sett att frukost kan förbättra färdigheter och beteende bland barn och en stark koppling till förbättrade betyg har hittats.

Idag finns det en uppsjö av appar för hjälp med kosthållning och inspiration när det kommer till dygnets olika måltider. Om man vill bygga en app så kan man antingen programmera den från början eller så använder man en plattform som hjälper till att skapa en applikation utan att behöva ha all teknisk kompetens. Det finns olika plattformar för att utveckla appar, t.ex aquro.se är ett exempel på en sådan plattform.

Goda smörgåsar som passar lika bra till frukost som till lunch eller mellanmål

  • Prosciutto: Valfritt bröd, hackad färsk basilika, majonnäs, dijonsenap, lite pressad vitlök, romansallad, tomatskivor och prosciutto
  • Tonfisk: Valfritt bröd, tonfisk på burk, tunt skivad rödlök, grovhackade kalamataoliver och lite peppar.
  • Päron och cream cheese: Valfritt bröd, cream cheese (typ Philadephia), jordnötssmör, honung, mald kanel och ett rött anjoupäron.
  • Hummus: Valfritt bröd, hummus, avokado, fetaost, pressad citron, färsk basilika och rostade röda paprikor.
  • Salami: Valfritt bröd, tunt skivad rödlök, pesto, majonnäs, italiensk salami, rökt ost och grillad paprika